Kategoriat
Taide

Valo-ohjattu ambient-musiikkiesitys

Esitys toimi musikaalisena johdantona keskusteluun aiheesta Kehoni ja minä – synkroninen kuva, mielikuva ja ääni. Tilaisuus järjestettiin galleriassa Laterna Magica, ja keskustelun johdattelijona olivat valokuvaaja Victoria Schultz, psykoanalyytikko Heikki Majava ja äänimatkaaja (minä).

Teoksen äänenkorkeuksia hallittiin valo-ohjatuilla vastuksilla. Olin rakentanut sellaisille yksinkertaiset kotelot, joita pidin käsissäni. Hitaasti tanssien tutkin gallerian valoja ja varjoja.

Laterna Magica Light to Sound PerformanceGalleriassa oli Victorian näyttely ja valo-ohjattu musiikki toimi siltana aihepiirin, medioiden ja keskustelijoiden välillä. Olin rakentanut valoäänilaitteen muutamia vuosia sitten.

Laitteessa on kaksi oskillaattoria, joita voi itsenäisesti ohjata. Kytkin sen stereoulostulon tietokoneeseen, jossa modulaarinen äänenkäsittelyohjelma muunsi äänenkorkeudet syntetisaattoreiden ohjausviesteiksi. Toista kanavaa käytettiin laajoihin ääniin ja toista painotettiin soolomaisiin ääniin.

Kategoriat
Ääni

Äänisuunnittelu ilmailunäyttelyyn

Suomen ilmailumuseo järjesti näyttelyn ’Myyttinen lento’ ilmailun myyteistä ja taruista. Yksi näyttelyesine oli esimerkiksi itse lennettävä lentävä matto.

Äänisuunnittelu toteutettin yhteistyössä Marko Ahokankaan kanssa. Marko loi äänet ja minä ohjelmoin äänisoittimen. Äänimaisema toteutettiin Plogue Bidule nimisellä modulaarisella äänenkäsittelyohjelmalla. Äänimaisema ei koskaan toista itseään ja muuntuu jatkuvasti, ja se ohjattiin näyttelytilaan asennettuun kahdeksankanavaiseen äänentoistojärjestelmään

Äänien sijaintia ohjattiin neljällä erillisellä kahdeksankanavaisella lineaarisella ulostulovalitsimella, joita moduloitiin toisistaan riippumattomilla siniaalto-oskillaattoreilla. Äänet jaettiin kahteen kategoriaan – nopeisiin ja hitaisiin ääniin, ja niitä panoroitiin ja hallittiin erillisillä alirutiineilla.

Yksi kerros äänimaisemasta oli syntesoitu tuulen vihellystä kapeissa raoissa simuloiva instrumentti, joka poimi äänenkorkeutensa Markon luomista äänistä soveltaen FFT:tä. Esimerkiksi kun lentokoneen ääni kuului ja syntetisaattori sattui poimimaan siitä taajuutensa juuri sillä hetkellä, niin sen soittama sävel oli täydellisesti harmoniassa lentokoneen kanssa. Taajuus, jonka FFT poimii ei ole aina ihan sama, joten tämäkään elementti ei koskaan varsinaisesti toista itseään.

Kategoriat
Ääni

Ääniefektit tanssi/kung-fu -esitykseen ja valomiekan ääni

Esityksen tuotti Blind Frame Productions. Se pidettiin Solid Tricular LAN-tapahtumassa. Sci-fin inspiroima esitys hyödynsi Star Wars, Terminator ja Transformers -teemoja. Toinen puoli esityksestä keskittyi valomiekkataisteluun.

Tutkailin läpi valmiiksi saatavilla olevaa materiaalia valomiekan äänistä, mutta ne eivät kuulostaneet tarpeeksi pahoilta ja niitä oli vaikea taivuttaa esityksen tarpeisiin, joten päätin luoda oman.

Valomiekan äänet luotiiin Plogue Bidulella. Kanta-aalto koostuu PWM moduloidusta sahalaita- ja tahdistetusta sahalaita-aaltomuodosta. Verhokäyrämoduloitu PW luo miekan syttymisäänen. Aaltomuoto viedään ja miksataan parin suodinkentän läpi, jotka lisäävät hieman myös säröä. Äänen ydin räätälöidyn monofonisen äänessuotimen läpi  viety kanta-aalto. Yhteensä äänessä on kolme eri tasoa.

Liikkumisen ääni luodaan viemällä alkuperäinen ääni uudenlaisten suodinten läpi, jotkamiksataan äänentasomoduloidun kopionsa kanssa. Energiakenttä repii ilmakehää. Tämä toinen signaalitie ristimiksataan alkuperäisen äänen kanssa. Ristimiksausta ja muutamaa muuta parametria ohjataan koskettimiston modulaatiopyörällä.

Ajattelin alunperin äänittäväni tämän prosessin ulostulon ja soittavani sen sellaisenaan esityksessä. Päädyin lopulta manipuloimaan prosessia livenä midi-koskettimiston avulla, koska se oli paljon helpompaa ja esittäjien ja minun välilleni syntyi intuitiivisempi suhde. Kosketusäänet on tehty muokkaamalla alkuperäistä prosessia, ja lauoin niitä näppäilemällä koskettimistoa. Valomiekkaäänen lisäksi esitykseen luotiin ja laadittiin lukuisa määrä muitakin ääniä.

Tämän valomiekkaäänen ei ole tarkoitus olla emulaatio alkuperäisestä, vaan ainutkertainen sovellus ainutlaatuiseen tarkoitukseen. Ääni kuulosti todella mahtavalta toistettuna paikan PA-järjestelmän läpi.

Kategoriat
Taide

Ääniviidakko

Ääniviidakko on generatiivinen ja synteettinen sademetsä-äänimaisemainstallaatio. Se luotiin Manaus-tapahtuman chill-out -tilaan. Sitä ja päätilaa ei ollut mahdollista erottaa toisistaan akustisesti, joten sinne ei olisi ollut mahdollista saada DJ:tä. Äänimaiseman tarkoitus oli luoda tilaan taustamielikuva sademetsästä

Varsinainen kokonaisuus koostuu kahdeksasta erillisestä tasosta, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa ja rytmisesti toisistaan erillisiä. Lähteenä ei ole lainkaan luonnollisia ääniä. Muutamia sellaisenaan epäolennaisia melodisia ja rytmisiä elementtejä ajetaan monenlaisten efektien läpi, jotka luovat koskaan itseään toistamattoman äänimaiseman.

Tasojen syklit ovat varsin pitkiä, ja äänimiasema käy läpi vaikutelmia yöstä ja päivästä, rentoutumisesta ja toiminnasta. Sen lisäksi stokastiset midi-generaattorit ajavat muutamia syntetisaattoreita, jotka simuloivat tuulta ja veden tapaisia ääniä.

Toissijaisena äänilähteenä pieni kokoelma aitoja sademetsän lintuja elävöittää kokonaisuutta – linnut silloin tällöin nousevat kuuluviin.

Toteutettu Plogue Bidulella

Esitykset:
2008 Manaus party chill out area, Helsinki