Kategoriat
Ääni

Kuunneltavissa oleva kokemus revontuliäänestä

Kuuluuko revontulista ääniä? Ainakin jotkut kuulevat. Olin tässä onnekas talvella 2001. Työskentelin tutkimusavustajana Sodankylän Geofysiikan Observatoriossa 2000 – 2002 osana siviilipalvelustani. Tämä ääni on toisinto kokemuksestani sillä tavalla, kuin minä sen kuulin. Jonkun toisen revontuliäänikokemus on varmaankin erilainen.

Talvella 2001 revontuliaktiivisuus oli jotakuinkin huipussaan. Meitä oli viisi henkilöä katselemassa revontulia yhtenä iltana. Revontulinäytös oli elävä ja hyvin kirkas. En ole sen jälkeen nähnyt Sodankylässä enkä muuallakaan samanlaista näytöstä. Joskus alkuillasta katselimme, kuinka kolme rinnakkaista revontulivyötä yhtyi yhdeksi suoraan yläpuolellamme. Tällä hetkellä aloin kokemaan ääntä, jota en koskaan aikaisemmin ollut kuullut.

Ääni tuntui luovan oman tilansa pääni sisälle. Siinä ei ollut pienintäkään kaikua tai muuta ominaisuutta, joka perinteisesti liitetään tilan tuntuun. Ääni oli tavallaan hyvin kuiva ja märkä yhtäaikaa. Se kuulosti äärettömän monen kohinan tason kokonaisuudelta. Kuitenkin, jokainen näistä tasoista oli eroteltavissa, ja äänellä tuntui olevan ääretön syvyys ja se oli yhtäaikaa ikäänkuin rajattu (kykyjeni mukaan?).

Kohinan päällä kuului syvää ja erittäin pehmeää napsetta, joka sijoittui kuulokuvassani keskelle.

Vaikka kokonaisuudessaan äänessä oli paljon tilaa, niin en kokenut sitä kovinkaan laajaksi vaan syväksi. Äänen muoto ei juurikaan muuttunut. Se ilmestyi mukaillen hieman revontulivöiden liikettä ja pysyi vakiona, kunnes vyö hajosi jälleen kolmeksi vyöksi. Äänessä ei tapahtunut muutosta, vaikka liikuttelin päätäni ja katsoin muita välillä.

En ollut uskoa mitä oli tapahtunut. Epäröin hetken kerronko edes että kuulin jotain. SGO:lla oli alkamaisillaan silloin projekti äänikokemusten keräämiseksi ja myös tallentamiseksi mikrofonein. Jätin oman raporttini kokemuksestani. Loin samana iltana laitteillani kokemuksestani äänen, ja tämä on moderni versio siitä.

Videon kuva on Pixabaysta.

Kategoriat
Ääni

Saturnuksen renkaiden ääni – kuvasta ääneksi

Saturnuksen renkaat näyttävät spektrogrammilta, joten tuli mieleeni että miltähän ne kuulostaisivat.

Käytin äänen luomisessa mahdollisimman autenttista kuvaa renkaista. Renkaista erotettiin 1 pikselin siivu, jota käytettiin ohjaamaan sarjaa suotimia.

Renkaista luotu spektrogrammi jaettiin kolmeen värikanavaan, ja värien intensiteetti ja sijainti vietiin suotimiin ohjaustietona. Videolla esitellään kaksi erilaista tapaa. Toisessa värien intensiteetti vastaa taajuutta, ja toisessa intensiteetti vastaa soivan taajuuden amplitudia. Jälkimmäiset kaksi esimerkkiä videolla ovat mahdollisimman autentisia toisintoja renkaista spektrogrammina.

Suodinsarjat koostuvat 256 suotimesta värikanavaa kohden, ja jälkimmäisessä kolmen kanavan äänessä 340:sta suotimesta värikanavaa kohden. Viimeinen vedos koostuu 1024 äänestä. Suotimien paikka stereoakselilla seuraa väriä ja intensiteettiä.

Spektri puristettiin muutamalle eri alueelle, ja joissain tapauksissa suodinpaketteihin viety informaatio jaettiin hieman eri luvulla, mikä loi ääneen chorus-tyyppisen efektin. Alkuperäiset pakkaamattomat äänet ovat ladattavissa Freesoundista.

Kategoriat
Ääni

Elävään kuvaan perustuva ääniaaltojen askarteluväline

Ääniaaltoja pystyi askartelemaan Helsinki Hacklabin ständillä WÄRK:fest tee-se-itse -kulttuuritapahtumassa. Järjestelmä koostuu pienestä pöydästä, web-kamerasta ja Max/MSP/Jitter -prosessista. Vierailijat pystyivät luomaan ja käsittelemään ääniaaltoja järjestelemällä pöydälle värikkäitä esineitä.

Pöytä skannattiin kahdessa ulottuvuudessa samanaikaisesti. Poimitusta kuvainformaatiosta luotiin ääniaallot, äänenkorkeudet ja -voimakkuudet oskillaattoreille. Musiikkiteoksen lisäksi esineiden uudelleenjärjestely sai aikaan muuntuvan visuaalisen teoksen.

Kategoriat
Taide

Kuva ääneksi – musiikkia graafisesta teoksesta

Sounds of Calligraphy -soittolistan kolme teosta ovat jatkumo Saranan esiintymisestä Viiva & Viiru kalligrafiaryhmänäyttelyn avajaisissa Helsingissä. Teokset perustuvat reaaliaikaiseen prosessiin, joka analysoi kuvat kolmella värikanavalla, ja jotkin oskillaattoreiden ääniaalloista perustuvat myös kuvan ominaisuuksiin. Prosessissa soi yhtäaikaa 128 oskillaattoria ja filtteriä värikanavaa kohden, ja ne ovat sijoiteltuna stereokuvaan siten, että syntyvä musiikki on todellinen matka kuvan muotoihin.

Prosessi on toteutettu Max/MSP/Jitterillä. Todella lämpimät kiitokset Viiva & Viiru ryhmälle heidän avoimuudestaan abstraktille.

Kategoriat
Taide

Generatiivinen ja vuorovaikutteinen ääni-installaatio

Teoksessa tulkitaan Harakkasaaren äänimaisema musiikiksi eli toiselle kielelle tietokoneavusteisen generatiivisen prosessin avulla. Synnymme äänimaisemaan, johon elämämme aikana totumme ja pidämme sitä tuttuna todellisuutena, johon verrattuna koemme siitä eroavan outona ja kummallisena. Kyse on tulkinnasta. Kun sama äänimaisema toistetaan musiikkina paljastuukin tutusta jotain outoa ja kummallista. Video installaatiosta.

Ambient^2 Generatiivinen ääni-installaatioTeoksen luoma musiikki ei pyri sovittamaan luomiaan säveliä mihinkään olemassaolevaan nuottijärjestelmään vaan toisintaa lähdemateriaalin taajuudet synteettisin soittimin modernina spektraalimusiikkisovelluksena. Lopputuloksena syntyy musiikkiteos, joka ei koskaan toista tarkasti itseään. Säveltäjänä toimii tarkkailtu tila, joka luo oman säveljärjestelmänsä. Tilasta luotu musiikki ei ole satunnaista vaan se määräytyy tilan mukaisesti ja luo oman yksilöllisen ja ristiriidattoman harmoniansa.

Määriteltävän musiikki toteutetaan ambient-estetiikan puitteissa, ja tässä tapauksessa ambient-ääni luo ambient-musiikin – musiikin ja maailman rajat nivoutuvat saumattomasti yhteen.

Teos oli osa La-Bas -biennaalia 2012 ja se oli esillä äänitaidegalleria Akusmatassa.