Kategoriat
Ääni

Äänileikkaus ja miksaus mainosvideoon

Miksasin ja editoin dialogin ja musiikit mainosvideoon. Kyseessä on fantasia-aiheinen lautapeli nimeltään Perdition’s Mouth.

Kategoriat
Elokuva

Musiikki ja efektit lautapelin trailervideoon

 

Perdition’s Mouth on yhteistyössä pelattava synkkähenkinen fantasiaseikkailupeli. Pelin toteuttajat tarvitsivat nopeasti ääniraidan traileriinsa, joka alusti pelin Kickstarter-kampanjaa. Onnea kampanjaan!

 

Kategoriat
Taide

Life cycle – ihmisen ja luonnon rytmejä tutkiva ääni-installaatio

Teoksessa tuodaan kuultavaksi ja nähtäväksi ihmisolemiseen liittyviä syklejä. Kuukautiskiertoon liittyvät kivut valaistaan intiimisti äänellä ja Maan, Kuun ja Auringon vuorovesivaikutus tehdään koettavaksi auralisoimalla todellista dataa niiden kierrosta ja painovoimavaikutuksista, jotka muovaavat kokemustamme Maan asukkaina läpitunkevalla tavalla.

Teos esitettiin osana Cycles – ryhmänäyttelyä, joka sisältyi Helsingissä toteutetun AAVE-festivaalin ohjelmistoon.

Teos koostuu neljästä Led-nauhasta ja nelikanavaisesta äänijärjestelmlästä. Aurinko ja Kuu kiertävät kokijan ympärillä. Vieraalla on myös mahdollisuus osallistua teokseen omalla sydämenrytmillään, joka tehdään mahdolliseksi pulssianturilla.

Teoksessa Auringon ja Kuun ratakierto Maan ympäri on muunnettu ääneksi. Äänien sykli kestää n. 50 minuuttia, joka vastaa n. kahta vuotta (vuodet 2015 – 2016). Tämä ajanjakso on valittu, koska Aurinko ja Kuu sattuvat olemaan melko lähellä samaa kohtaa jakson alussa ja lopussa.

Kivun äänet toistuvat satunnaisesti 1 – 2 minuutin välein. Led-Valet sykkivät ja vaimenevat samalla jaksolla.

Auringon soiva taajuus installaatiossa on sen n. 11 vuoden aktiivisuussyklin sellainen korkeampi oktaavi, joka on ihmisen kuuloalueella. Kuun perustaajuus on ns. Saros-sykli, jona aikana Kuu käy läpi sen ratakiertoon liittyviä useita syklejä. Saros-syklin pituus todellisessa ajassa on n. 18 vuotta. Auringon ääni on teoksessa Kuuta matalampi ja jatkuva. Kuun ääni on korkeampi ja sykkivä, ja yhden sykinnän pituus on kuukauden tuhannesosa. Auringon ja Kuun äänien voimakkuusuhde vastaa niiden vuorovesivaikutuksen voimien suhdetta.

Teokseen on myös mahdollista osallistua. Keskellä huonetta olevan tolpan päässä palaa vihreä valo. Valo osoittaa pulssianturin paikan. Anturin vieressä lähellä on punainen ledi, joka näyttää anturin havaitsemat pulssit.

Anturi löytää pulssin, kun sen päälle laskee sormen tai jonkin muun ruumiinosan, esimerkiksi kämmenen. Painamisvoimakkuus ei saa olla liian suuri eikä liian pieni. Punainen ledi alkaa sykkimään sydämesi tahtiin, kun kontakti on sopiva.

Kun kuusi peräkkäistä pulssia on havaittu, niin pulssin tahtiin soi oikean sydämenlyönnin ääni.

Kategoriat
Ääni

Saturnuksen renkaiden ääni – kuvasta ääneksi

Saturnuksen renkaat näyttävät spektrogrammilta, joten tuli mieleeni että miltähän ne kuulostaisivat.

Käytin äänen luomisessa mahdollisimman autenttista kuvaa renkaista. Renkaista erotettiin 1 pikselin siivu, jota käytettiin ohjaamaan sarjaa suotimia.

Renkaista luotu spektrogrammi jaettiin kolmeen värikanavaan, ja värien intensiteetti ja sijainti vietiin suotimiin ohjaustietona. Videolla esitellään kaksi erilaista tapaa. Toisessa värien intensiteetti vastaa taajuutta, ja toisessa intensiteetti vastaa soivan taajuuden amplitudia. Jälkimmäiset kaksi esimerkkiä videolla ovat mahdollisimman autentisia toisintoja renkaista spektrogrammina.

Suodinsarjat koostuvat 256 suotimesta värikanavaa kohden, ja jälkimmäisessä kolmen kanavan äänessä 340:sta suotimesta värikanavaa kohden. Viimeinen vedos koostuu 1024 äänestä. Suotimien paikka stereoakselilla seuraa väriä ja intensiteettiä.

Spektri puristettiin muutamalle eri alueelle, ja joissain tapauksissa suodinpaketteihin viety informaatio jaettiin hieman eri luvulla, mikä loi ääneen chorus-tyyppisen efektin. Alkuperäiset pakkaamattomat äänet ovat ladattavissa Freesoundista.

Kategoriat
Taide

Kuva ääneksi – musiikkia graafisesta teoksesta

Sounds of Calligraphy -soittolistan kolme teosta ovat jatkumo Saranan esiintymisestä Viiva & Viiru kalligrafiaryhmänäyttelyn avajaisissa Helsingissä. Teokset perustuvat reaaliaikaiseen prosessiin, joka analysoi kuvat kolmella värikanavalla, ja jotkin oskillaattoreiden ääniaalloista perustuvat myös kuvan ominaisuuksiin. Prosessissa soi yhtäaikaa 128 oskillaattoria ja filtteriä värikanavaa kohden, ja ne ovat sijoiteltuna stereokuvaan siten, että syntyvä musiikki on todellinen matka kuvan muotoihin.

Prosessi on toteutettu Max/MSP/Jitterillä. Todella lämpimät kiitokset Viiva & Viiru ryhmälle heidän avoimuudestaan abstraktille.