Kategoriat
Ääni

Saturnuksen renkaiden ääni – kuvasta ääneksi

Saturnuksen renkaat näyttävät spektrogrammilta, joten tuli mieleeni että miltähän ne kuulostaisivat.

Käytin äänen luomisessa mahdollisimman autenttista kuvaa renkaista. Renkaista erotettiin 1 pikselin siivu, jota käytettiin ohjaamaan sarjaa suotimia.

Renkaista luotu spektrogrammi jaettiin kolmeen värikanavaan, ja värien intensiteetti ja sijainti vietiin suotimiin ohjaustietona. Videolla esitellään kaksi erilaista tapaa. Toisessa värien intensiteetti vastaa taajuutta, ja toisessa intensiteetti vastaa soivan taajuuden amplitudia. Jälkimmäiset kaksi esimerkkiä videolla ovat mahdollisimman autentisia toisintoja renkaista spektrogrammina.

Suodinsarjat koostuvat 256 suotimesta värikanavaa kohden, ja jälkimmäisessä kolmen kanavan äänessä 340:sta suotimesta värikanavaa kohden. Viimeinen vedos koostuu 1024 äänestä. Suotimien paikka stereoakselilla seuraa väriä ja intensiteettiä.

Spektri puristettiin muutamalle eri alueelle, ja joissain tapauksissa suodinpaketteihin viety informaatio jaettiin hieman eri luvulla, mikä loi ääneen chorus-tyyppisen efektin. Alkuperäiset pakkaamattomat äänet ovat ladattavissa Freesoundista.

Kategoriat
Ääni

Elävään kuvaan perustuva ääniaaltojen askarteluväline

Ääniaaltoja pystyi askartelemaan Helsinki Hacklabin ständillä WÄRK:fest tee-se-itse -kulttuuritapahtumassa. Järjestelmä koostuu pienestä pöydästä, web-kamerasta ja Max/MSP/Jitter -prosessista. Vierailijat pystyivät luomaan ja käsittelemään ääniaaltoja järjestelemällä pöydälle värikkäitä esineitä.

Pöytä skannattiin kahdessa ulottuvuudessa samanaikaisesti. Poimitusta kuvainformaatiosta luotiin ääniaallot, äänenkorkeudet ja -voimakkuudet oskillaattoreille. Musiikkiteoksen lisäksi esineiden uudelleenjärjestely sai aikaan muuntuvan visuaalisen teoksen.

Kategoriat
Ääni

Valmiita miksauksia muutamista biiseistä

Muutama kappale elokuvan Anni ääniraidalta. Biisit on kirjoittanut, esittänyt ja tuottanut Simo Salo, ja esittelen nämä tässä miksausdemoina puolestani. Biisejä ei ole erityisesti masteroitu.

Kategoriat
Ääni

Työpaja aiheesta Digitaalinen ääniympäristö

Teatteri-ihmisille suunnatussa kaksi tuntia kestäneessä työpajassa kevyesti äänisuunnittelusta keskustellen johdateltiin ajatukset teknisiin apuvälineisiin ja digitaaliseen äänenkäsittelyyn. Ääniä ja äänimaisemia luotiin käytännössä käyttäen yleisesti tarjolla olevia ilmaisohjelmia ja ilmaisia äänikirjastoja. Teknisiin apuvälineisiin tutustumisen lisäksi työpajasta virisi mielenkiintoisia käytännöllisiä ideoita ja uusia ulottuvuuksia esityksiin.

Työpaja järjestettiin osana Teatterilaiva-festivaalia.

Kategoriat
Ääni

Äänisuunnittelu ilmailunäyttelyyn

Suomen ilmailumuseo järjesti näyttelyn ’Myyttinen lento’ ilmailun myyteistä ja taruista. Yksi näyttelyesine oli esimerkiksi itse lennettävä lentävä matto.

Äänisuunnittelu toteutettin yhteistyössä Marko Ahokankaan kanssa. Marko loi äänet ja minä ohjelmoin äänisoittimen. Äänimaisema toteutettiin Plogue Bidule nimisellä modulaarisella äänenkäsittelyohjelmalla. Äänimaisema ei koskaan toista itseään ja muuntuu jatkuvasti, ja se ohjattiin näyttelytilaan asennettuun kahdeksankanavaiseen äänentoistojärjestelmään

Äänien sijaintia ohjattiin neljällä erillisellä kahdeksankanavaisella lineaarisella ulostulovalitsimella, joita moduloitiin toisistaan riippumattomilla siniaalto-oskillaattoreilla. Äänet jaettiin kahteen kategoriaan – nopeisiin ja hitaisiin ääniin, ja niitä panoroitiin ja hallittiin erillisillä alirutiineilla.

Yksi kerros äänimaisemasta oli syntesoitu tuulen vihellystä kapeissa raoissa simuloiva instrumentti, joka poimi äänenkorkeutensa Markon luomista äänistä soveltaen FFT:tä. Esimerkiksi kun lentokoneen ääni kuului ja syntetisaattori sattui poimimaan siitä taajuutensa juuri sillä hetkellä, niin sen soittama sävel oli täydellisesti harmoniassa lentokoneen kanssa. Taajuus, jonka FFT poimii ei ole aina ihan sama, joten tämäkään elementti ei koskaan varsinaisesti toista itseään.